سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منتظر المهدی(علیه السلام)
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 95 اردیبهشت 27 توسط منتظر | نظر

امروز رفتم آزمایشگاه. هزینه آزمایشها زیاد شده بود. شاید حدود 20 درصد شاید هم بیشتر آن هم نسبت به یکی دو ماه قبل. این اولین بار بود که شاهد بودم بیماران درخواست تخفیف در هزینه ها را داشتند; شاید هم قبلا دقت نکرده بودم و یا بخاطر اینکه کمتر گذارم به این مراکز می افتد، نمونه های کمتری مشاهده کرده ام.

این روزها بازار کار پزشکان هم عجیب و بی نظارت است. اول اینکه بعضی از پزشکان به محض ورود به مطبشان، حتی برای اولین بار، پرونده ای برایت تشکیل می دهند و از همان ابتدا بیمار را به اصطلاح نمک گیر می کنند. با این تشکیل پرونده ها مریض متوجه می شود که چه بسا این رفت و آمدها تا مدتها و یا حتی مادام العمر بناست که ادامه داشته باشد! و پزشک هم کماکان این احتمال را می دهد.

تعرفه های پزشکان متخصص به ویژه در مطب های خصوصی روز به روز افزایش می یابد و در عین حال ریاست صنف جراحان گرفتن زیرمیزی، رومیزی و... را امری خلاف قانون نمی داند! بعد از هر بار معاینه معمولا بسیاری از بیماران روانه آزمایشگاهها و ... می شوند و در حالی که نوبت و نتایج بعضی از آزمایش ها، ام ار آی ها، سی تی اس کن ها و...  قطعا تا یک روز بعد آماده نمی شود، تعرفه پزشکی برای پزشکان به گونه ای تعریف شده که اگر یک روز از معاینه اول بگذرد، بیمار باید برای نشان دادن نتایج فلان مقدار بپردازد و اگر دو یا سه روز بگذرد، کل هزینه ویزیت دوباره دریافت می شود. گویی قرار است در هر صورت به بیمار فشار آید. فشار و غصه بیماری و درد و رنج، فشارهای اقتصادی ناشی از پرداخت هزینه های معاینه و آزمایش های پی در پی و گاه اشتباه که در  بعضی موارد چند بار و نزد چند پزشک تکرار می شود، حتی هزینه ناشی از شلوغ بودن مراکز آزمایشگاهی و... که باعث نوبت دهی با تأخیر و یا دیر هنگام شده و علاوه بر هزینه خود آزمایش ها، منجر به دریافت مجدد هزینه معاینه توسط پزشک معالج هم می شود. اتلاف وقت بیمار، اضطراب و دردی که باید در این مدت تحمل کند و شاید خیلی چیزهای دیگر که اصلا دیده نمی شود. هزینه داروها هم که دست کمی از دیگر هزینه ها ندارد.

با این همه مشکلات، اکثر بیمه های درمانی هم آنچنان که باید پاسخگو نیست و بسیار کمتر از هزینه هایی که از مردم دریافت می شود، خدمت رسانی توسط آنها صورت می گیرد. عده ای از مردم همچنان بیمه نیستند و امثال بیمه سلامت هم که اصلا مشخص نیست برای چه کسانی تعریف شده و الان در چه وضعی است.

کاش حداقل با همه این اوصاف، پزشکان تعهد بیشتری داشته باشند و با تشخیص های گاها اشتباه، سلامتی بیماران را بیش از پیش به مخاطره نیندازند. متأسفانه ظاهرا در بسیاری از موارد، تعهد و دلسوزی برای بیماران، جای خود را به کسب درآمد بیشتر داده است. یک نفر هم که مثل آقای مدیری پیدا می شود و طنز در حاشیه را می سازد، با اعتراض پزشکان و... مواجه شده و صدای انتقادش خاموش می شود. اما متأسفانه چه مسئولین صدای انتقادات را بشنوند و چه نشنوند، مردم از این اوضاع ناراضی و خواستار بهبود آن هستند.




مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
.:
By Ashoora.ir & Blog Skin :.