سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منتظر المهدی(علیه السلام)
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 93 مرداد 2 توسط منتظر | نظر

صحبت‌های آقا که تمام می‌شود، شعرا صلوات می‌فرستند و باتجربه‌ها بلند می‌شوند برای خداحافظی آخر جلو می‌روند. ازدحام زیاد می‌شود. فیض و برقعی کتاب‌هایشان را می‌دهند به ایشان. آقا از کنار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که با تأخیر هم آمده بود می‌گذرند و می‌گویند: با آقای وزیر حرف زیاد داریم، در عرصه فرهنگ اشکال جدی داریم.

نوشته فوق بخش پایانی شرح  دیدار شعرا با رهبر معظم انقلاب (مدظله) در شب نیمه ماه مبارک امسال است. از صفا و صمیمیت حاضر بر جلسه دیدار رهبر عزیز و فرزانه مان با شاعران که بگذریم آخرین حرف این متن - که به نوعی آخرین صحبت های رهبری نیز هست- تأمل و شاید تأسف برانگیزترین بخش این دیدار است؛ اینکه: با آقای وزیر حرف زیاد داریم، در عرصه فرهنگ اشکال جدی داریم.

یادم است چنذ ماه قبل هم حضرت آقا دغدغه خود را نسبت به مسائل فرهنگی بیان کردند که آقای وزیر بعد از شنیدن نگرانی ایشان پشت تریبون رفت و اعلام کرد که به خواسته های مقام معظم رهبری لبیک می گوید و توجه دارد. حرفی که هیچ گاه عملی نشد و شاهد این حرف هم همین اعلام نگرانی ها و دغدغه های رهبر معظم انقلاب و مراجع و علما نسبت به اوضاع کنونی فرهنگ است. امروز در مقابل برخی از نقدها شاهد بی اعتنایی دولتمردان و مسئولین فرهنگی نسبت به آن و یا حتی گاهی تحقیر و تمسخر آن هستیم. 

این روزها فضای فرهنگی کشور تعریفی ندارد. کار فرهنگی شاید انجام می شود اما گاهی اوقات کاری می شود ضدفرهنگی یا حداقل ضدفرهنگ اسلامی. تنها چیزی که ظاهراً زیاد باب شده است این است که که کسی و اکثراً مسئولی، آن هم مسئولی دولتی به راحتی به منتقدین و بویژه منتقدین عرصه فرهنگ، برچسب افراطی، بیکار و ... بزند یا همچنان در فضای قبل از انتخابات به سر برد و بخواهد با تخریب دولت قبلی، فرافکنی کرده و از پاسخ به چرایی وضعیت فعلی یا کم کاری های خودش طفره برود. برخی از قوانین فرهنگی مانند قانون حجاب و عفاف یا منع استفاده از ماهواره و... اجرا نمی شود و هر جا اعتراضی به آن می شود خود انجام کار فرهنگی دلیل و بهانه آن است. - یک نفر نیست بگوید که اگر قرار بود فرهنگ سازی تنها و آن هم بدون اعمال قدرت از طریق حکومت، نتیجه دهد که خداوند متعال هم نباید حدود را وضع می کرد و لازم نبود مجرمان تنبیه بدنی یا مالی شوند آن هم از جانب حکومت. مثل اینکه برخی از مسئولین ما فراموش کرده اند و یا نمی خواهند باور کنند که ما در کشوری با حاکمیت نظام اسلامی زندگی می کنیم و باید خود را ملزم به اجرای قوانین اسلامی و تلاش در راستای تحقق آن کنیم و  برای مسائل پیش بینی نشده نیز برنامه داشته باشیم و حتی قانون وضع کنیم.

بهتر است اگر آقای وزیر بنا دارند سیاست های پیشین خود را درباره مسائل فرهنگی ادامه دهند و اصلاحی نیز در این زمینه صورت نگیرد، دیگر مسئولین فعال در عرصه فرهنگ و یا حتی نمایندگان مجلس وارد عمل شوند و نسبت به برکناری و یا نظارت بیشتر و بهتر بر عملکرد ایشان و اطرافیانشان عکس العملی مناسب و خداپسندانه نشان دهند.




نوشته شده در تاریخ شنبه 93 تیر 28 توسط منتظر | نظر

در روایات آمده است روز قدر را هم قدر بدانیم

و در این روزها و شبها دعای همیشگی منتظران "اللهم عجل لولیک الفرج" دعای مان باشد که دعا برای فرج سبب گشایش همه ی امور است.




نوشته شده در تاریخ شنبه 93 تیر 28 توسط منتظر | نظر

مدتی است که زمزمه لغو قانون منع استفاده از ماهواره مطرح شده است و عده ای از مسئولین هم در تکاپو هستند که هر چه زودتر مجوز استفاده از ماهواره برای همگان کاملاً قانونی و علنی صادر شود -البته اگر تاکنون این اتفاق نیفتاده باشد- و همین منع اندک کنونی هم در استفاده از آن نباشد. گذشته از برخی از کلان شهرها و در رأس آن پایتخت، که چند سالی است بر تعداد آنتن های ماهواره روی بام ها هر روز افزوده می شود و بودن و دیده شدن آن برای همگان حتی پرسنل نیروی انتظامی همانند وجود درختان در پارکها عادی شده است، و گذشته از این مسئله که در برخی از شهرهای جهان تنها به این بهانه که چهره ی شهرشان نازیبا نشود آنتن های ماهواره را از پشت بام ها جمع می کنند باید با حساسیت بیشتری به بررسی و پیش بینی وضع قانون جدید در سطح شهرهای کشور پرداخت. تماشای برنامه های ماهواره ای برای بسیاری از مردم تخریب باورها و اعتقادات اسلامی و یا کم اهمیت شدن ارزش های اسلامی را به همراه داشته است . کمرنگ شدن ارزش های اخلاقی، از بین رفتن حیا و عفاف در جامعه و در بین اعضای خانواده ها، تجمل گرایی و مصرف زدگی، بی اعتماد و یا کم اعتماد شدن افراد به نظام اسلامی و به طور کلی تغییر ذائقه و افکار مردم به سمت بینش و ذائقه دشمنان و برنامه سازان شبکه های ماهواره ای بر همگان مبرهن است. متأسفانه  اکثریت قریب به اتفاق مخاطبان این برنامه ها در دیدن این برنامه ها به گونه ای دچار اعتیاد هم شده اند و به راحتی حاضر و یا قادر به ترک آن نیستند. عده ای از آنها هم با وجود اینکه حتی در اثر دیدن این برنامه ها نمازشان را هم دیگر نمی خوانند همچنان به خودشان اعتماد داشته و معتقدند که دیدن برنامه های ماهواره هیچ تأثیری روی آنها نمی گذارد و نماز نخواندن ها، بدحجاب شدن ها، آسیب های خانوادگی و... به خاطر ماهواره نیست و شاید اصلاً با خود نیندیشیده اند که چطور ممکن است و آیا اصلاً چنین چیزی ممکن است که دشمن و آن هم دشمنان خبیث و پلیدی همانند آمریکا یا منافقین که دست نشانده های او هستند بخواهند به نفع این ملت کاری انجام دهند و یا برنامه ای مفید برایشان بسازند و حتی به فرض مفید بودن تعداد محدودی از برنامه های آن آیا واقعاً عموم مردم ما دنبال آن برنامه ها هستند و صرفاً به خاطر آن از ماهواره استفاده می کنند؟!

و در این راستا جای چند سئوال از مسئولین هم مطرح می شود که: اساساً قانون اولیه آن یعنی منع استفاده از شبکه های ماهواره ای به چه منظوری تصویب شد و اگر به عنوان قانون وضع شد چرا هیچ وقت آن چنان که باید اجرا نشد؟ به راستی اگر این قانون مانند بسیاری از قوانین دیگر ضمانت و پشتوانه اجرایی داشت آیا امروز می توانستیم به بهانه اینکه بودن یا نبودنش در استفاده عموم مردم از ماهواره ها تغییر چندانی ایجاد نمی کند به راحتی آن را لغو کنیم؟ آیا یک قانون که با نظریات کارشناسانه زیادی تصویب شده و مفید هم است را بایستی به راحتی حذف کرد یا اینکه چاره ای برای کاربردی کردن آن اندیشید؟ آیا قرار بر این است که هر طیفی از سیاستمداران که چند روزی اداره کشور را به دست می گیرند مطابق سلیقه ی خود به وضع قوانین جدید پرداخته و قوانینی را که با اندیشه ی آنان مغایر است لغو کنند؟ و به راستی در کشور اسلامی ما چرا هر جا که حرف از قوانینی است که به حفظ ارز ش های اسلامی و باورهای مردم منجر می شود، این قوانین اجرا نمی شود یا در اجرای آن کم کاری شده و بر آن نظارتی نیست؟

از همه ی مسئولین خواستاریم که اجازه ندهند ماهواره یا هر وسیله ی تبلیغاتی دیگری که از جانب دشمنان پشتیبانی می شود به راحتی و به بهانه توسعه مدرنیته و... وارد زندگی مردم شود حتی اگر خودشان به آن متمایل باشند.




نوشته شده در تاریخ شنبه 93 تیر 28 توسط منتظر | نظر

سلام.همین امشب که حالمان بهتر است و از گناهان بخشیده شده ایم بیا. برای پایان دادن به غم ها و جنگ ها. برای رهایی از ظلمات. به حرمت فرق شکافته پدر و برای پایان دادن به غم مادر...




نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 93 تیر 25 توسط منتظر | نظر بدهید

اصلاً مشخص نیست و شاید هم کاملاً با برنامه و مشخص است که چرا این روزها این قدر شاهد تبلیغات مختلف با عکس های مبتذل، روی صفحه اصلی سایت ها -حتی مذهبی ترینشان- هستیم! سرعت اینترنت که تغییری نکرده است. شاید پخش این تصاویر، ناشی از آثار دسترسی به پهنای باند بیشتر است! شاید هم نه! اما در هر صورت خوب است و بایستی مسئولین تلاش کنند تا سایت های امن و سالم خودمان به وسیله ای برای تبلیغات سوء و غیراخلاقی سایت های سودجو و مبتذل نشود.




نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 93 تیر 25 توسط منتظر | نظر

 آمادگی معنوی وارد شب قدر شوید
در ماه رمضان هم - در همه روزها و شبها - دلهایتان را هرچه میتوانید با ذکر الهی نورانیتر کنید، تا برای ورود در ساحت مقدّس لیلةالقدر آماده شوید، که: «لیلةالقدر خیر من الف شهر. تنزّل الملائکة والرّوح. فیها بإذن ربّهم من کل امر». شبی که فرشتگان، زمین را به آسمان متّصل میکنند، دلها را نورباران و محیط زندگی را با نور فضل و لطف الهی منوّر میکنند. شب سِلم و سلامت معنوی - سلامٌ هی حتّی مطلع الفجر - شب سلامت دلها و جانها، شب شفای بیماریهای اخلاقی، بیماریهای معنوی، بیماریهای مادّی و بیماریهای عمومی و اجتماعی که امروز متأسفانه دامان بسیاری از ملتهای جهان، از جمله ملتهای مسلمان را گرفته است! سلامتی از همه اینها، در شب قدر ممکن و میسّر است؛ به شرطی که با آمادگی وارد شب قدر شوید. 1376/09/05

* ساعات لیلةالقدر را مغتنم بشمارید
قدر لیلةالقدر را باید دانست، ساعات آن را باید مغتنم شمرد و کاری کرد که ان‌شاءاللَه قلم تقدیر الهی در شبهای قدر برای کشور عزیز و آحاد ملت ما تقدیری آن‌چنان که شایسته مردم مؤمن و عزیز ماست، رقم بزند. 1382/08/23

* از رذائل مادی خود را دور کنید
ما باید امیدوار باشیم، دعا کنیم و بکوشیم از این شبها[ی لیالی قدر] برای عروج معنوی خود استفاده کنیم؛ چون نماز معراج و وسیله‌ی عروج مؤمن است. دعا هم معراج مؤمن است، شب قدر هم معراج مؤمن است. کاری کنیم عروج کنیم و از مزبله مادی که بسیاری از انسانها در سراسر دنیا اسیر و دچار آن هستند، هرچه می توانیم، خود را دور کنیم. دلبستگی ها، بدخلقی ها - خلقیات غیرانسانی، ضدانسانی - روحیات تجاوزگرانه، افزون خواهانه و فساد و فحشا و ظلم، مزبله های روح انسانی است. این شبها باید بتواند ما را هرچه بیشتر از اینها دور و جدا کند. 1383/08/15

* بهترین اعمال در این شب، دعاست
فرمود «لیلةالقدر خیر من الف شهر»؛ شبی که به عنوان لیلةالقدر شناخته شده است و مردد است بین چند شب در ماه رمضان، از هزار ماه برتر و بالاتر است. در ساعت‌های کیمیایی لیلةالقدر، بنده‌ی مؤمن باید حداکثر استفاده را بکند. بهترین اعمال در این شب، دعاست... احیاء هم برای دعا و توسل و ذکر است. نماز هم - که در شب‌های قدر یکی از مستحبات است - در واقع مظهر دعا و ذکر است. در روایت وارد شده است که دعا «مخّ العبادة»؛ مغز عبادت، یا به تعبیر رایج ماها، روح عبادت، دعاست. دعا یعنی چه؟ یعنی با خدای متعال سخن گفتن؛ در واقع خدا را نزدیک خود احساس کردن و حرف دل را با او در میان گذاشتن. دعا یا درخواست است، یا تمجید و تحمید است، یا اظهار محبت و ارادت است؛ همه‌ی اینها دعاست. دعا یکی از مهمترین کارهای یک بنده‌ی مؤمن و یک انسان طالب صَلاح و نجات و نجاح است. دعا در تطهیر روح چنین نقشی دارد. 1384/07/29

* به معانی دعاها توجه کنید
ادعیه‌ی رسیده‌ی از معصومین (علیهم‌السّلام) همه پرمغز، پرمضمون از لحاظ سوز و گداز عاشقانه و عارفانه است و غالباً در حد عالی، منتها جزو بهترینها یا شاید بهترینها، این دعاهائی است که از امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) رسیده است. همین دعای کمیل یا دعای صباح یا دعای مناجات شعبانیه، که من از امام (رضوان اللَّه علیه) یک وقتی پرسیدم که در بین این دعاها شما بیشتر به کدام علاقه دارید، ایشان گفتند دعای کمیل و مناجات شعبانیه. هر دو از امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) است. این راز و نیاز و سوز و گداز امیرالمؤمنین و هم مناجاتهای آن بزرگوار، حقیقتاً گدازنده است برای کسی که توجه داشته باشد.
و من خواهش میکنم جوانان عزیز ما سعی کنند معانی این کلمات و این فقرات را در این دعاها مورد توجه قرار بدهند. الفاظ دعا، الفاظ فصیح و زیبائی است؛ لیکن معانی، معانی بلندی است. 1387/06/29

* با خدا حرف بزنید
من خواهش میکنم جوانان عزیز ما سعی کنند معانی این کلمات و این فقرات را در این دعاها مورد توجه قرار بدهند. الفاظ دعا، الفاظ فصیح و زیبائی است؛ لیکن معانی، معانی بلندی است. در این شبها با خدا باید حرف زد، از خدا باید خواست. اگر معانی این دعاها را انسان بداند، بهترین کلمات و بهترین خواسته‌ها در همین دعاها و شبهای ماه رمضان و شبهای احیاء و دعای ابی‌حمزه و دعاهای شبهای قدر است. اگر کسی معانی این دعاها را نمیداند، با زبان خودتان دعا کنید؛ خودتان با خدا حرف بزنید. بین ما و خدا حجابی وجود ندارد؛ خدای متعال به ما نزدیک است؛ حرف ما را میشنود. بخواهیم با خدا حرف بزنیم؛ خواسته‌های خودمان را از خدای متعال بخواهیم. این انس با خدای متعال و ذکر خدای متعال و استغفار و دعا خیلی تأثیرات معجزآسائی بر روی دل انسان دارد؛ دلهای مرده را زنده میکند.  1387/06/29
 
* از خدای متعال عذرخواهی کنید
شب قدر، فرصتی برای مغفرت و عذرخواهی است. از خدای متعال عذرخواهی کنید. حال که خدای متعال به من و شما میدان داده است که به سوی او برگردیم، طلب مغفرت کنیم و از او معذرت بخواهیم، این کار را بکنیم، والّا روزی خواهد آمد که خدای متعال به مجرمین بفرماید: «لایؤذن لهم فیعتذرون». خدای نکرده در قیامت، به ما اجازه عذرخواهی نخواهند داد. به مجرمین اجازه نمیدهند که زبان به عذرخواهی باز کنند؛ آن‌جا جای عذرخواهی نیست. این‌جا که میدان هست، این‌جا که اجازه هست، این‌جا که عذرخواهی برای شما درجه میآفریند، گناهان را میشوید و شما را پاک و نورانی میکند، از خدای متعال عذرخواهی کنید. این‌جا که فرصت هست، خدا را متوجّه به خودتان و لطف خدا و نگاه محبّت الهی را متوجّه و شامل حال خودتان کنید. «فاذکرونی اذکرکم»؛ مرا به یاد آورید، تا من شما را به یاد آورم. 1376/10/26

* دلهایتان را با مقام والای امیر مؤمنان آشنا کنید
مناسبت شب قدر، یکی مناسبت دعا و تضرع و توجه به پروردگار است که ماه رمضان بخصوص شبهای قدر، بهار توجه دلها و ذکر و خشوع و تضرع است. ثانیاً بهانه و مناسبتی است برای اینکه دلهایمان را با مقام والای امیر مؤمنان و سرور متقیان عالم قدری آشنا کنیم و درس بگیریم. هر چه که در فضائل ماه رمضان و وظائف بندگان صالح در این ماه بر زبان جاری شود و بتوان گفت، امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) نمونه‌ی کامل آن و برجسته‌ترین الگو برای آن خصوصیت است. 1387/06/29

* به ولیّ‌عصر، ارواحنافداه، توجّه کنید
امشب را که شب قدر است، قدر بدانید. دعا، تضرّع، توبه و انابه و توجّه به پروردگار،جزو وظایف همه ماست. مشکلات عمومی مسلمین، مشکلات کشور، مشکلات شخصی‌تان و مشکلات دوستان و برادرانتان را با خدای خودتان مطرح کنید. از خدای متعال توجّه بخواهید؛ از خدای متعال مغفرت بخواهید؛ از خدای متعال انابه و حال و توجّه بخواهید.
امشب را قدر بدانید. شب بسیار مهمی است؛ شب بسیار عزیزی است. به ولیّ‌عصر، ارواحنافداه، توجّه کنید؛ به در خانه خدا - مسجد - بروید و به برکت امام زمان از خدای متعال خواسته‌هایتان را بگیرید. 1371/01/07
 
* در آیات خلقت و سرنوشت انسان تأمّل کنید
از اوّل شب بیست وسوم، از هنگام غروب آفتاب، سلام الهی - «سلام هی حتّی مطلع الفجر» - شروع میشود، تا وقتی که اذان صبح آغاز میگردد. این چند ساعتِ این وسط، سلامِ الهی و امن الهی و خیمه‌ی رحمت خداست که بر سراسر آفرینش زده شده است. آن شب، شب عجیبی است؛ بهتر از هزار ماه، نَه برابر آن؛ «خیرٌ من ألف شهر». هزار ماه زندگی انسان، چقدر میتواند برکات به وجود آورد و جلب رحمت و خیر کند! این یک شب، بهتر از هزار ماه است. این، خیلی اهمیّت دارد. این شب را قدر بدانید و آن را به دعا و توجّه و تفکّر و تأمّل در آیات خلقت و تأمّل در سرنوشت انسان و آنچه که خدای متعال از انسان خواسته است و بی‌اعتباری این زندگی مادّی و این‌که همه‌ی این چیزهایی که میبینید، مقدّمه‌ی آن عالمی است که لحظه‌ی جان دادن، دروازه‌ی آن عالم است، بگذرانید. 1375/11/12

* برای مسائل کشور و مسلمین دعا کنید
شبهای قدر را حقیقتاً قدر بدانید. قرآن صریحاً میفرماید: «خیر من الف شهر»؛ یک شب بهتر از هزار ماه است! این خیلی ارزش دارد. شبی است که ملائکه نازل میشوند. شبی است که روح نازل میشود. شبی است که خدای متعال آن را به عنوان سلام دانسته است. سلام، هم به معنی درود و تحیّت الهی بر انسانهاست، هم به معنای سلامتی، صلح و آرامش، صفا میان مردم، برای دلها و جانها و جسمها و اجتماعات است. از لحاظ معنوی، چنین شبی است! شبهای قدر را قدر بدانید و برای مسائل کشور، مسائل خودتان، مسائل مسلمین و مسائل کشورهای اسلامی دعا کنید. 1376/10/26

* حاجات خود و مؤمنان را از خدا بخواهید
نگاه کنید به حاجات خودتان، حاجات مسلمانان، حاجات کشورتان، حاجات برادران مؤمنتان؛ به مریضها، به مریض‌دارها، به جانبازان، به غم دیده‌ها، به دلهای غمگین، به چشمهای نگران، به نیازهای فراوانِ انسانهایی که حول و حوش شما، زیر سقف شما و در کشور شما هستند، در دنیای اسلام هستند، روی کره خاک هستند. همه این حاجات را در این شبهای قدر، یکی یکی از خدای متعال بخواهید. 1373/11/28

khamenei.ir

و صد البته انشاءالله همه ما دعا کنیم برای سلامتی و طول عمر با عزت رهبر فرزانه، یگانه و محبوبمان و اینکه انشاءالله پرچم انقلاب با دستان ایشان تقدیم به حضرت مهدی (عجل)، صاحب عصر و زمان، امام حاضر و ناظرمان شود. "التماس دعا"




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 93 تیر 24 توسط منتظر | نظر بدهید

در گزارش اخیر جناب آقای رئیس جمهور به رهبر معظم انقلاب، چیزی که کمتر به چشم می خورد، توجه به مسائل فرهنگی است. گویا ایشان هم متوجه هستند که ما حقیقتاً در این زمینه کار نکرده ایم. متأسفانه علاوه بر کوتاهی، گاهی اوقات اتفاقاً در راستای تهاجمات فرهنگی دشمن حرکت کرده ایم. از دولت تدبیر و امید انتظار داریم که مسئله "فرهنگ" و آن هم فرهنگ "اسلامی- ایرانی" که اول و مهم ترش اسلامی بودن آن است را جدی بگیرد؛ در نظام اسلامی دولت علاوه بر توسعه ی اقتصاد و توجه به نیازهای مادی مردم، در قبال فرهنگ و تأمین نیازهای معنوی آنان نیز مسئول است و وظیفه دارد.

و در ادامه توجه به بخشی از صحبت های استاد پناهیان قابل توجه است:

  • معنای «یُزَکِّیهِمْ» که رکن دوم رسالت انبیاء الهی است و بر تعلیم هم مقدم شده، چیست؟ ابتدا باید ببینیم مهمترین و قدرتمندترین عامل در فساد یا صلاح یک جامعه کدام است؟
  • مهمترین عامل فساد و اصلاح یک جامعه قوانینی است که رفتار مردم جامعه را تنظیم می‌کند. بحث‌های اخلاقی بعد از این عامل کلیدی، مطرح می‌شوند.
  • با یک قانون در یک جامعه آ‌ن‌قدر می‌شود فساد ایجاد کرد و با یک قانون آن‌قدر می‌شود اصلاح کرد که با هزار توصی? اخلاقی و کار فرهنگی نمی‌شود، به همین دلیل حکومت در اسلام آنقدر اهمیت پیدا کرده است.
  • تحقق «یُزَکِّیهِمْ» توسط پیامبر با وضع و اجرای قانون ممکن است. و اگر قوانین واقعاً اسلامی نباشد بیش از هر چیز مردم را فاسد خواهد کرد
  • پیامبر(ص) فرمود اثر اجرای حدود الهی در تزکیه جامعه از سالها عبادت کردن بیشتر است؛ حَدٌّ یُقَامُ فِی الْأَرْضِ أَزْکَى مِنْ عِبَادَةِ سِتِّینَ سَنَة» یعنی اگر یک قانون اسلامی اجرا شود، از ده‌ها سال عبادت، برای جامعه پاک‌کننده‌تر است. همین‌مقدار معنویتی که امروز در جامع? ما هست، صدق? سر همین مقدار قوانینِ اسلامی‌ای است که الان در جامع? خود داریم.
  • اینکه اسلامی رفتار کردن اجباری است یا نه، و یا دولت دربار? آن مسئولیتی دارد یا خیر؟ پاسخش معلوم است: اگر حکم اسلام در مقام قانون باشد اجرای آن اجباری است و دولت دربار? آن مسئولیت دارد و اگر رفتار اسلامی در حد یک توصی? اخلاقی باشد اجباری نیست و تنها به سطح معنویت و اخلاق جامعه وابسته خواهد بود.
  • در حالی که دولت و حاکمیت نقش اول را در اصلاح جامعه دارد اما بسیاری از سیاسیون ما اهل این معنا نیستند و نقش مهم ساختارها و نظامات حقوقی را گُم کرده‌اند.
  • ما حکومت اسلامی را برای اسلامی‌ شدن قوانین و اجرای قوانین اسلامی می‌خواهیم. و این قانون الهی است که اگر دقیق اجرا شود زمین? فساد را از بین می‌برد.
  • حکومت باید قوانین اسلامی وضع کند و این قوانین را درست اجرا کند تا مملکت اسلامی شود. ولی برخی در عرص? سیاسی می‌گویند نباید مردم را به زور به بهشت فرستاد! معنای این سخن چیست؟ آیا معنایش این است که قانون اسلامی را اجرا نکنیم؟ اگر قانون اجرا نشود که زندگی مردم مختل می‌شود. کمااینکه اگر سر چهارراه‌ها قانون اجرا نشود، ترافیک، زندگی مردم را مختل می‌کند.
  • مملکت اسلامی باید با قانون اسلامی، محکم اداره شود، البته در میان احکام اسلامی، هرچه غیر از قانون است و اخلاقی و معنوی است مردم می‌توانند در آن موارد به میل خود عمل کنند و حکومت دخالت نمی‌کند؛ مگر از طریق برخی کارهای فرهنگی؛ اما هرچه قانون است همه باید ملتزم باشند. اینجا بحث زور و اجبار و آزادی نیست، بلکه بحث قانون و بی‌قانونی است.



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 93 تیر 24 توسط منتظر | نظر بدهید
اشتباهات فرهنگی به راحتی قابل جبران نیست.

ضروری است در عرصه‌ی فرهنگی، سیاست‌های نظام به‌درستی درک و اِعمال شود.
هرگونه تغییر مسیر فرهنگ از چهارچوب نظام اسلامی، موجب برهم‌خوردن انتظام فکری و هویت واقعی جامعه خواهد شد.

مسائل غزه واقعاً مصیبت‌بار است و رژیم صهیونیستی با سوءاستفاده از غفلت دنیای اسلام، این فجایع را مرتکب می‌شود.

 




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 93 تیر 24 توسط منتظر | نظر بدهید

ماه رمضان را «مبارک» نامیده‌اند؛ علّت مبارک بودن این ماه، این است که راه نجات از آتش و فوز به جنّت است، که در دعای روز ماه رمضان [میخوانیم‌]: وَ هذا شَهرُ العِتقِ مِنَ النّارِ وَ الفَوزِ بِالجَنَّة.(4) آتش و دوزخ الهی و همچنین بهشت و نعیم الهی در همین دنیا موجود است. آنچه در نشئه‌ی آخرت تحقّق پیدا میکند، باطن همان چیزی است که در اینجا است: «وَ اِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَةٌ بِالکفِرین»(5)؛ جهنّم در همین‌جا، در همین نشئه، در همین زندگی، کافران و ظالمان و معاندان و مخالفان را احاطه کرده است؛ بهشت هم همین‌جور.
اینکه ما از جهنّم به بهشت برویم، دست خود ما است؛ در همین‌جا تحقّق پیدا میکند و صورت عینی و باطنی و واقعی آن در آن نشئه دیده میشود. ما میتوانیم این سفر را، این سِیر از دوزخ بدکرداری، دوزخ بددلی، دوزخ بداندیشی، از این دوزخ که مال این دنیا است را به بهشت نیک‌کرداری، به بهشت نیک‌اندیشی و نیک‌رفتاری و نیک‌خویی انجام بدهیم؛ اسم این حرکت «انابه» است، «توبه» است. لذا در دعا وارد شده است: وَ هذا شَهرُ اِلانابَةِ وَ هذا شَهرُ التَّوبَة»(6)؛ با انابه، با توبه، عِتق(7) از نار و فوز به جنّت حاصل خواهد شد.
یکی از برکات ماه مبارک رمضان دعاهایی است که در این ماه وارد شده است. این دعاها، هم کیفیّت سخن گفتن با خدا و استعانت از پروردگار و توجّه به خدا را به ما تعلیم میدهد، هم معارف بسیاری را که نظیر آن را انسان حتّی در روایات متعارف اخلاقی پیدا نمیکند، به ما تعلیم میدهند.

ما دنبال آرمانهای بلند هستیم؛ دنبال تشکیل جامعه‌ی اسلامی، نظام اسلامی، کشور اسلامی، امّت اسلامی و تحقّق بخشیدن به آرزوهای بزرگ پیامبران و صدّیقان و شهیدان [هستیم‌]؛ و دستگاه‌های شیطانی زمان یک جبهه‌اند و طبعاً با یک‌چنین حرکتی مخالفند. [بنابراین] کارشکنی میکنند، اذیت میکنند، تهدید میکنند؛ در عین حال با همه‌ی زرق و برقی که آن جبهه‌ی مقابل دارد و جلال ظاهری و توانایی‌های مادّی‌ای که دارد، این حرکت الهی و حرکت پیامبرانه راه خودش را دارد ادامه میدهد و پیش میرود، اثر میگذارد، روزبه‌روز توسعه پیدا میکند، روزبه‌روز عمق پیدا میکند.

یک حرف خوبی را اخیراً یک جایی خواندم؛ یکی از کارشناسان دولتی آمریکا گفته است: آشتی میان ایران و آمریکا امکان‌پذیر است، امّا میان جمهوری اسلامی با آمریکا ممکن نیست؛ حرف درستی زده. ایرانی که در رأس آن خاندان پهلوی باشند - که همه چیزشان را در اختیار آنها میگذارند - البتّه آشتی با این ممکن که هیچ، لازم هم هست؛ بالاتر از آشتی هم لازم است. مسئله، مسئله‌ی جمهوری اسلامی است؛ جمهوری اسلامی یعنی استقلال، آزادی، پایبندی به ایمان اسلامی، حرکت در مسیر اسلام، تن ندادن به تحمیلات دشمنان، دعوت امّت اسلامی به اتّحاد - درست نقطه‌ی مقابل آن‌چیزی که آنها میخواهند - البتّه با این بدند. خب، این عرض اصلی ما بود: خودباوری را فراموش نکنیم؛ ایمان را فراموش نکنیم؛ عمل را فراموش نکنیم؛ تسلیم تنبلی و سهل‌انگاری و ملالت و دل‌زدگی نشدن را فراموش نکنیم؛ اینها درسهای ماه رمضان است.

 توصیه‌ای به خصوص دولت و قوّه‌ی مجریّه: اوّلاً این را همه بدانند، بنده دولت را حمایت میکنم. من از همه‌ی توانی که در اختیارم هست استفاده خواهم کرد برای کمک به دولت؛ دولت را تأیید میکنم، حمایت میکنم، مثل همه‌ی دولتهای گذشته. نسبت به مسئولان بلندپایه‌ی دولت - آنهایی که میشناسم - اعتماد دارم.ثانیاً به مسئولین دولت عرض میکنم: اقتصاد مقاومتی را جدّی بگیرید.سوّم: شعار دولت، اعتدال است؛ اعتدال، شعار بسیار خوبی است، ما هم تأیید میکنیم اعتدال را؛ افراط محکوم است و بد است. سفارشی که من میکنم این است که مراقب باشید جریانهای مؤمن را با شعار اعتدال کنار نزنند؛ بعضی‌ها این کارها را دارند میکنند، من میبینم در صحنه‌ی سیاسی کشور؛ با شعار اعتدال، با شعار پرهیز از افراط، سعی میکنند جریان مؤمن را که در خطرها آن جریان است که زودتر از همه سینه سپر میکند، آن جریان است که دولتها را در مشکلات واقعی به معنای حقیقی کلمه حمایت میکند، کنار بزنند؛ مراقب باشید. اسلام، مظهر اعتدال است. این «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم»(29) اعتدال است؛ «قتِلوا الَّذینَ یَلونَکُم مِنَ الکُفّار»(30) اعتدال است؛ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اعتدال است - اعتدال اینها است دیگر - معنای اعتدال این نیست که ما از کارهای احساس وظیفه‌ای که فرد مؤمن، جریان مؤمن، مجموعه‌ی مؤمن انجام میدهد، جلوگیری کنیم.

از khamenei.ir




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 93 تیر 24 توسط منتظر | نظر بدهید

مدتی است که موسیقی و یا محتوای برخی از ترانه ها ذهنم را به خود مشغول کرده است. پخش ترانه هایی درباره قهرمانی تیم ملی یا بازی خوب بازیکنان با موسیقی های مناسب ترانه های مجالس رقص و.... همان که حتی در اشعار مذهبی و مداحی هایمان هم دیده می شود. خوانندگان ما گاهی حتی به نام امام حسین علیه السلام و برای ایشان هم می خوانند با موسیقی های آن چنانی... نمی دانم آیا تا به حال با خود اندیشیده اند که آمیخته شدن این نوع موسیقی ها با ترانه هایی با مضامین کاملاً مذهبی و خداپسندانه و عادی شدن آن هم تهاجمی است توسط دشمن...

دشمن پلیدی که اگر از دستش برآید مسلمانان را به خاک و خون می کشد آن هم با هولناک ترین جنایات و اگر هم نه، مسلمانان را سرگرم می کند؛ سرگرم موسیقی، اعتیاد، خودآرایی و هر چه که او را از خدا دور کرده و به خود حیوانی اش مشغول کند.

گذشته از همه اینها و شاید تاسف برانگیزتر این است که این روزها بیشتر از قبل شاهد پخش اینگونه ترانه ها از سیمای جمهوری اسلامی هستیم. - همان که سال هاست برخی از شبکه های رادیویی صدای جمهوری اسلامی مبتلا به آن است-گاه محتوا، گاه موسیقی و گاه هر دوی آن از لحاظ شرع مشکل دارد و شاید تنها به دلیل خوشایند و جذب مخاطب از رسانه ملی پخش می شود. و البته این خود به نوعی ترویج موسیقی های غیرمجاز هم است. همان ها که صدور مجوزشان از زمان فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد آقای خاتمی باب شده است و هر جا اعتراضی هم می شود صدای عده ای در می آید که "مجاز است؛ مجاز"

آقای من! این روزها دلم بسیار هوای شما را کرده است؛ کاش اجازه ی صدور مجوزهایمان را از شما بگیریم و کاش در این دوران طولانی غیبت با رعایت احکام دین خیلی بیشتر از این مراجع و فقیهان عامل و بصیر را که یاوران دین اسلام و پیروان واقعی شما هستند، یاری کنیم...




مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
.:
By Ashoora.ir & Blog Skin :.